Petskis

Hela Kulturhuset gungar

Publicerad 2007-11-05 15:59:35 i Allmänt,

Kent         
Betyg: p p p p p

Tid: 04.11.2007
Plats: Kulturhuset Helsingfors
Längd: 1 h 50 min
Publik: 1657
Bäst: Mannen i den vita hatten
Sämst: Var blev låtarna Våga vara rädd, Vinternoll2 och Den döda vinkeln?

För 2 år sedan stod jag på Käpylän Urheilupuisto i ett stort tält och lyssnade på min första Kent-spelning. En jättebra konsert som mestadels handlade om det briljanta albumet Du och jag döden. När jag igår ställde mig framför scenen hoppades jag på en lika bra konsert. Det blev bättre! En strålande publik klappar in bandet och när mörknet släcks kommer första gåshuden. En jättelik soluppgång med en glödande sol kommer upp på stora skärmen bakom bandet medan första låten spelas. En stark och bra början. Jocke hälsar på publiken och säger: Kul att vara tillbaka, 2 år sen sist. Var ni där eller? Svaret är ett skrikande JAA!! När tonerna av Max 500 introt spelas kommer gåshud nr. 2. Det känns som att konserten lyfter helatiden trots att det började otroligt bra. Ljusspelen på skärmarna funkar fint och är vackra. Lasereffekterna från en svart bakgrund ser coolt ut och allt sitter perfekt. Mot slutet av konserten känns det som vi är på väg mot nåt stort. Det blir större än stort! 3 potentiella avslutningslåtar att välja bland. Vilken ska bandet avsluta med? Svaret blir ALLA. Ensammast i Sverige, 747 och Mannen i den vita hatten sitter ända in i ryggmärgen och jag vet inte hur länge jag har gåshud och bara står där och njuter av allt. Jag får gåshud nu när jag skriver detta. Bandet gör först 3 extralåtar och sen 1 till. Jublet har inga gränser när dom dyker upp och spelar Mannen i den vita hatten. Det blir inte bättre än så här kära vänner. För alla som gillar Kent så säger jag bara: - Om ni inte ska se detta så skulle tycker jag synd om er. Oförglömligt, underbart, vackert och helt briljant! Tack Kent!

Låtlistan

Vy Från Ett Luftslott     p p p p
Stark öppningsslåt som växer. Jockes röst hörs mycket bra direkt från början.

Berlin     p p p p p
En av favoriterna på nya skivan.

Max 500     p p p p p
När introt spelas så stiger ljudnivån extra.

Kungen Är Död     p p p p
Omgjord och alltid trevlig.

Columbus     p p p p p
Stark och vacker ballad.

Berg & Dalvana     p p p
De kunde ha valt en annan låt istället för denna men den funkar.

Revolt III     p p p p
Här höjs tempot igen.

Pojken Med Hålet I Handen     p p
Från första skivan och är ingen direkt favorit.

Gravitation     p p p p
Ta er käraste i hand så ska vi sjunga en ballad för er säger Jocke. Jag har ingen att ta i hand tänker jag men är glad ändå.

LSD, Någon?     p p p p p
Jocke säger ett ord före låten. Knark.

Romeo Återvänder Ensam     p p p p
En liten favorit från Du och jag döden. Vackert!

Generation Ex     p p p p
En duett mellan Jocke Berg och en dam som heter Camela. Hela hennes ansikte visas på storbildsskärmen under låten. Lite som en musikvideo.

Musik Non Stop     p p p p
Anledningen till varför jag började lyssna på Kent finns i denna låt.

Kärleken Väntar     p p p p
Discodans bland publiken.

Ingenting     p p p p p
Här är når Kent toppen ikväll...

Ensammast I Sverige     p p p p p
..och det sjunker inte med denna låt...

Extralåtar 1

Elefanter     p p p p p
...utan bara fortsätter...

Nihilisten     p p p p p
..och fortsätter...

747     p p p p p
...och här sprängs alla gränser. Total lycka bland svenskarna som står bredvid mig.

Extralåtar 2

Mannen I Den Vita Hatten     p p p p p
Och när man trodde allt var slut så dyker den upp. Den bästa avslutning på en konsert man kan få!

image34

image35

Kommentarer

Postat av: Hannah

Publicerad 2007-11-05 19:28:21

Håller med.. det var en grym konsert =)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela