Petskis

Dag tre

Publicerad 2010-07-25 00:10:14 i Allmänt,

Så var då den sista dagen i Stockholm över. Imorgon åker jag hem igen med samma norska flygbolag som vi åkte hit med. När vi checkade in i Helsingfors så funderade jag vilket språk man kunde förväntas få service på vid incheckningen. Prövade med svenska men det gick förstås inte och inte skulle man ha klarat sig med det norska språket heller, vilket är lite konstigt för ett norskt bolag kan man tycka. Imorgon tror jag ändå att svenskan kan vara aktuellt.

Idag har vi åkt guidad tur runt Djurgården. Den turen kostade runt 15 € men var inte så värst prisvärd. Det bästa med den var Markoolios röst som guide i hörlurarna så då fattar ni vilken tråkig tur det egentligen var. Sen har vi strosat omkring lite i Gamla Stan och jag fick besöka min fiskebutik på Södermalm. Jag var ute efter tre saker men de hade ingetdera av grejerna. Fast det gör inget för det är saker jag egentligen klarar mig utan. Åtminstone tills hösten då kylan och de kalla fisketurerna drar igång.

Vi har förresten haft himla kallt här idag med regn och 14 grader nu på kvällen. Tacka vet jag temperaturer runt 30 grader som det har utlovats till nästa vecka. Hörde hemifrån att det inte regnat idag fast det hade utlovats så jag antar att gräsmattorna är fortsatt torra som värsta ökenlandskapet. En dag eller natt med regn skulle inte skada.

Till sist vill jag rekomendera en film som jag såg alldeles nyss. Den heter "Crazy Heart" och är en fin historia om en gammal countrysångare. Jag har en kärlek till countrymusiken och är svag för dessa dramafilmer så om ni också är det så ska ni se denna film.

Imorgon ska jag försöka skriva några rader om Raseborgsteatern som jag såg tidigare i veckan samt kanske lägga upp lite biler från denna resa. Ta hand om er och var snälla med varandra!

Dag två

Publicerad 2010-07-23 22:47:42 i Allmänt,

Dag två i Stockholm är över. En lång dag med en massa väntas. Men vi börjar med gårdagens konsert. På Långholmen såg jag och ca 7500 andra personer hur Kent genomförde ännu en lyckad konsert på svensk mark. Konsertens tema var den eviga kärleken. Tyvärr så var inte min kärlek med mig denna gång men detta kanske inte var Kents bästa konsert jag har varit på. Ljudet kunde ha varit bättre under vissa låtar och låtlistan var alltför likadan som vinterturnen. Bäst under kvällen var "Ensam lång väg hem", "Musik non stop", "M" och "Mannen i den vita hatten".

Idag har vi varit ute på Vaxholm där vi åt lunch på Restaurang Portobello. Det borde vi inte ha gjort. Först fick vi vänta lite på en timme på vår mat som de hade glömt bort att laga. Sen blev vi lovade gratis dessert som kompensation men efter att vi ätit vår mat så fick vi själva ännu fråga om vi skulle få desserten. Då hämtade de in en glassportion som de tyckte vi skulle dela på. Vi frågade ifall vi inte skulle få varsin glassportion men istället fick vi in en liten glassboll per man. Till slut så tog det ännu 20 minuter innan vi fick betala fast vi redan hade frågat efter notan i samband med desserten. Meddelande till Ristorante Portobello: Ni kan fara åt helvete!

Efter den tvåtimmar långa lunchen var det bara att ta båten tillbaka till Stockholm igen för lite shopping. Imorgon ska vi åka Djurgården runt samt gå i Gamla Stan. Jag ska även besöka Söder Sportfiske.

Kan också berätta att jag fortfarande inte har betalat maten en enda gång under min vistelse. Inte heller båtresorna har kostat mig något. Om det är min syster eller min mor som har betalat får ni fundera på...

I Stockholm

Publicerad 2010-07-22 11:43:40 i Allmänt,

Befinner mig nu i Sveriges huvudstad där jag ska spendera de kommande fyra dagarna. Ikväll är det som jag tidigare nämnt, kent konsert på Långholmen som jag ser mycket fram emot. Resten av vistelsen är ännu oplanerad. Det som är klart är i alla fall att en båttur i skärgården ska bli av. Har jag annars berättat att min syster tjänar bättre än jag på sitt nya jobb här i Sthlm? Det ska definitvt utnyttjas så jag kommer sträva efter att få henne att bjuda mig på så mycket som möjligt. Får se hur jag lyckas. Nu ska jag börja med dagens lunch. Fortsättning följer...

En bra dag

Publicerad 2010-07-18 00:10:19 i Allmänt,

Dagen började med en sväng till Hangö där vi besökte ett antal stränder samt åt glass.

Även ett stopp på De Fyra Vindarnas Hus ingick i Hangöresan.

På vägen hem besöktes Lappvik stranden.

Hemma serverades min favoriträtt Kyckling Ratatouille.

På kvällen åkte vi i solnedgången till Sommarö med min båt.

Och dagen avslutades med en rätt lustig och trevlig film.

Karpathos

Publicerad 2010-07-14 22:59:58 i Allmänt,

Ända sen förra sommarens succéresa till grekiska Parga så har det stått klart att det kommer bli en ny resa med Rebecca till samma land i år. Frågan har bara varit vart. Mest har det handlat om den lilla ön Skiathos med sina ca. 60 stränder. Också Zakynthos, Samos och Naxos har varit på tapeten de senaste veckorna. Nu är valet klart och det blev ön Karpathos som ligger i Egeiska havet strax öster om Kreeta. Vi reser med Apollo den 19:e augusti från Stockholm och kommer bo strax utanför Karpathos stad som också heter Pigadia. Valet blev rätt enkelt när vi fick tips om att platsen kan jämföras lite med Parga och att vi råkade hitta ett riktigt förmånligt paketpris. Priset på resan blev 482 €. Ja för oss båda alltså... Då ingår flyg, transfer och boende på lägenhetshotell Meltemi. Lägg till 100 € för båtresa till Stockholm och flygresa hem från Stockholm så inser man att det blev rätt billigt.

Teatervalet

Publicerad 2010-07-14 22:28:52 i Allmänt,

På helgen var jag för andra året i rad och tredje totalt på Lurens sommarteater. I år visas pjäsen "Brudvalet" som handlar om unge Erik vars liv står inför en dramatisk händelse i form av ett val mellan två damer. Jag tyckte inte alls så mycket om pjäsen som var alldeles fär tråkig och långsam. Lite kul med östnyländsk dialekt var det i alla fall. Nästa vecka ska jag se Robin Hood på Raseborgs sommarteater och den har jag högre förväntningar på. Efter det kan jag berätta vilken av pjäserna ni hellre ska se.

Sjösättning

Publicerad 2010-07-09 23:14:08 i Allmänt,

Idag den 09.07.2010 sjösatte jag min båt för denna sommar. Redan i april var jag hos båthandlaren och bad om att få ut den så snabb som möjligt men det visade sig vara väldigt svårt. Nu är den då äntligen i vattnet och det känns bra med tanke på att det fina sommarvädret lär få en fortsättning ett tag till. Jag undrar bara om man månne kan sova i min båt...? Balkongflytten blev ingen vidare succé så man kanske skulle pröva nåt nytt.

Nu räcker det!

Publicerad 2010-07-08 23:34:11 i Allmänt,

I denna värmebölja som har pågått ett tag nu så har jag haft otroligt svårt att sova på nätterna. Så idag flyttade vi ut sängen till balkongen och jag garanterar att vi kommer sova mycket bättre där. Millimetrarna var inte på vår sida då sängen endast fick plats i ena änden av balkongen och inte i den andra men det får man väl leva med. Åtminstone tills värmen ger med sig...

Bokat

Publicerad 2010-07-06 22:47:27 i Allmänt,

Nu har jag bokat en resa till Stockholm mellan den 22.7-25.7. Tyvärr så kan inte Rebecca komma med på resan så jag kommer faktiskt flyga över med min mor som flyger för första gången nånsin. Det kan bli rätt så intressant det med. Kommer så klart bo hos min snälla syster och hoppas på ett fint sommarväder under min vistelse. Den största orsaken till att jag åker är att jag ska gå och se Kent på Långholmen den 22:a. En sommar utan Kent är som en sommar utan glass och jordgubbar.

Jag står och väntar på min skjuts
men jag har glömt bort var jag ska
Så jag flyter bara med
och glider lika planlöst av
Mot en helt ny dag

Vid ett nedbränt stadshotell
hänger minnen envist kvar
En gång var du min stad
nu finns inget av mig kvar
Jag är helt säker

Kent - Passagerare

I paketet låg en...

Publicerad 2010-07-05 20:39:39 i Allmänt,

Tyskland spelskjorta med Schweinsteiger 7 tryck.

Varför i hela världen ska jag ha en sån när jag har England som favoritland bland fotbollsnationerna? Jo för att före och under detta VM så har jag fattat stort tycke för det tyska laget och speciellt för Bastian Schweinsteiger som till vardags spelar i Bayern München. Som bekant så tippade jag även Tyskland som segrare i turneringen och hittils ser det rätt bra ut med det. Valet stod mellan att köpa en Özil eller Schweinsteiger skjorta men jag valde ändå Bayernspelaren på grund av att han är spelar med mitt favoritnummer och är högerfotad. Skulle gärna se honom i Manchester Uniteds tröja i höst och då skulle köpet av skjorta vara ännu mera berättigat. Så jag har inte börjat hålla på Tyskland istället för England utan är bara en i mängden av alla beundrare av denna fantastiske fotbollsspelare. Skjortan är som sagt från Thailand och är köpt via nätsajten www.ioffer.com där privatpersoner säljer alla möjliga saker. Detta är faktiskt ingen dålig kopia utan en helt autentisk Adidas skjorta med alla broderingar och logon på de rätta ställena. Priset på en sån här om du köper i en vanlig sportbutik är ca. 70-85 €. Jag pröjsade 28 € med frakt. Kommentarer på detta...?

Paketet

Publicerad 2010-07-05 17:35:04 i Allmänt,

Det kom ett paket med posten idag. Det är tydligen från Thailand... Vad kan det vara och varför står det Happy Birthday på paketet? Svaret kommer ikväll...

Sommarpaus?

Publicerad 2010-07-05 17:30:20 i Allmänt,

Jag är väldigt ledsen över att jag inte har bloggat på nästan två veckor. Det har liksom inte funnits någon motivation till det. Det fina vädret samt massa saker på gång helatiden har gjort det svårare att uppdatera här. Jag har bland annat firat midsommar i Tenalaskogarna, fått bilen reparerad, fiskat med rätt bra framgång, spelat fotboll med gudsonen, varit på bio och sett vampyrfilm, ätit massa glass med jordgubbar och varit på stranden i både Lappvik och Padva.

Det verkar också som om sommarvärmen kommer stanna åtminstone en vecka till så det kan hända att bloggen igen blir lidande. Jag ska göra mitt bästa för att hålla igång bloggandet! Nu iväg på måndagsfotisen...