Petskis

Parga - dag 3,4 & 5

Publicerad 2012-08-23 22:24:00 i Allmänt,

Ledsen för den dåliga uppdateringen härifrån, men jag har faktiskt semester. Sen har det varit ett och annat som kommit emellan också men vi tar det från början.

Dag 3 började med att vi skulle få vår hyrbil som vi skulle ha i tre dagar. Klockan nio på morgonen skulle den levereras till hotellet. Ingen bil dök upp. Kvart i tio ringde jag uthyraren som lovade att den skulle dyka upp snart. Kvart över tio anlände den och vi skrev alla papper men killen som hämtade bilen bad inte ens om ursäkt för att han var över en timme sen.

Nåväl, vi körde norrut längs kusten och tog oss till en väldigt vacker strand som kräver lite granna bergsklättringskunskaper för att nå och ta sig ifrån men det är absolut värt det. Bilden är tagen från den stranden förresten. Sen åkte vi och tog lunch till byn Sivota och nånstans här kände jag hur jag hade bränt axlarna rätt mycket. Vi körde tillbaka mot Parga och stannade till vid en långgrund strand med otroligt varmt vatten men jag började må lite illa så vi stack direkt tillbaka till hotellet. Det bör sägas att temperaturen hade stigit till 38-39 grader och det var väldigt tryckande varmt.

I färskt minne hade jag min Kreta incident för fem år sen och jag ville helst inte få bubblor på ryggen igen. Jag lade mig för att vila och beslöt att skippa middagen för jag mådde inget vidare. En tid senare spydde jag ett par gånger och mådde fruktansvärt. Sov inte mycket den natten och nästa morgon var jag väldigt svag så jag beslöt att söka upp läkare som kunde ge mig nåt trevligt. Fick två mediciner plus en salva mot brännskador och order om att ta det lugnt med solen ett par dagar. Passade mig utmärkt för jag orkade knappt stå på benen så under gårdagen vilade jag på hotellet och tog mig just och just ner på lunch och middag som jag knappt fick i mig.

Idag har vi ändå tagit bilen till en av de bästa strändernai trakten, Sarakiniko beach. Låg lugnt under parasoll men tillät mig själv två korta simturer i det varma vattnet.

Nu har vi två dagar kvar här och de ska spenderas i byn på stranden och på tavernorna. Men jag ska nog ta det lite lugnt med solen resten av tiden, jag lovar.

Parga - dag 2

Publicerad 2012-08-20 23:17:29 i Allmänt,

Dag två här i Parga liknar mycket dag ett förutom att vi idag var på den minsta stranden, Piso Krioneri som bilden är tagen från. Till middag åt jag deb godaste fisk man kan få här nere, nämligen dorado. Såg också första halvlek av Man Utd:s säsongspremiär och det var väl lika bra att man inte såg den andra..

Imorgon och ytterligare två dagar framåt har vi hyrt bil och kommer således ge oss ut i trafiken bland alla galna greker. Alla som har varit här och kört här vet vad jag menar.

Dagens lustigaste var annars när jag hjälpte hotellägaren med wi-fi anslutningen som krånglade. Borde kanske sälja nytt modem åt henne.

Parga - dag 1

Publicerad 2012-08-19 16:13:30 i Allmänt,

Så har vi då kommit fram och spenderat första dagen på stranden. Här i Parga finns tre stränder och idag har vi varit på Valtos som är den största och den strand vi bodde vid för tre år sen. Nu bor vi ganska centralt ovanför staden och har en kort men väldigt brant backe upp till hotellet. Vädret är som vanligt fint med runt 33 grader. Glömde kolla vattentemperaturen idag men ska försöka ta reda på det tills imorgon.

En liten historia från igår när vi skulle flyga ner och planet startade senare än planerat. Orsaken var enligt piloten att man måste vänta för det fanns inga lediga platser för planet att parkera när vi skulle komma fram. Så vi stod stilla i en kvart och åkte sen iväg. Väl framme, tror ni vi fick åka direkt och parkera planet? Icke sade grekerna, en kvart fick vi vänta då också.

Nu ska jag smeta in mig med lite after sun, man har ju fått en klassisk rödbränna så här på första dagen. Inget Kreta utan bara lite fläckar här och där. Sen blir det nog att gå på stan och ta sig en god middag. På återseende!

Semester del 2 i bilder - Första veckan

Publicerad 2012-08-18 12:00:01 i Allmänt,

Förra helgen ordnade Orienteringsklubben FSO-mästerskap i Tenalaskogarna och jag fungerade som vanligt som speakerhjälp. Här ser ni hur jag med en allvarlig blick har full koll på läget.

På onsdag och torsdag har det blivit väldigt mycket fiske och ganska lyckat om jag får säga det själv. Flera randiga krigare petades upp i soligt väder. En och annan krokodil fångades också.

Nu sticker vi ner till Grekland så nästa gång ni hör av mig så är det därifrån. Förutsett att nätet fungerar på hotellet.

Kalispera Parga!

Nytt tema - Veckans ohälsosamma

Publicerad 2012-08-11 22:59:02 i Allmänt,

Det finns hälsobloggar och hälsotips i mängder i dessa dagar och varje stor nättidning och modemagasin har bantningstips var och varannan dag. Så jag tänkte lite tvärtom. Vad om man skulle tipsa om saker som gör dig fet istället för smal. Eller ska vi säga, som i alla fall inte hjälper dig att gå ner i vikt. Det kan vara sånt man äter eller gör, eller i vissa fall inte gör. Ibland kanske saker man tycker om att stoppa i sig och ibland saker man gör mot sin kropp som inte alls är trevliga. Undertecknad lovar att själv testa allt som tipsas om. Ni förstår nog säkert poängen sen. Så vi startar detta och ser var vi hamnar. Kanske en anmälan om ohälsosamma och farliga tips dyker upp i brevlådan men det tar vi sen när det sker. Nu kör vi!

Denna veckas ohälsosamma är lite för många mockarutor och det sköljer vi ner med lite för mycket Coca Cola. Ät dem gärna lite för sent på kvällen före du går och lägger dig så sätter det sig garanterat fint.

Fem snabba

Publicerad 2012-08-05 23:48:52 i Allmänt,

Tog mig ut på en kortare fisketur ikväll och hade ett väldigt trevligt fiske med fem landade gäddor i båten. Fyra av gäddorna var över 1,8 kg så det var inte den vanliga snittvikten på 0,5 kg som det brukar vara. Mest nöjd är jag med den sistfångade som jag petade upp på en noga utvald plats som jag körde lite trolling över. Lokalisera en bra fläck, på med största wobblern, ner med grejerna på 7 meter, SMACK, kvällens största gädda på 3,82 kg säkrad i håven.

Favorit i repris

Publicerad 2012-08-02 20:27:04 i Allmänt,

Årets sommarresa kommer bli ett kärt återseende då vi ska besöka Parga för andra gången. Favoritstaden i Grekland som vi besökte 2009 är för mig ett perfekt resmål. Det ska bli väldigt trevligt att åka nånstans där det är sommar på riktigt.

Vacker som få är denna stad.

Stränder i min smak.

Här kommer vi bo med helt okej utsikt.

Kommer säkerligen äta mig mätt på en välsmakande fiskrätt som denna.

Några såna här kommer säkert också slinka ner under veckan.

Och en och annan sån här är inte heller fel.

Amatörteater igen

Publicerad 2012-08-02 20:03:31 i Allmänt,

I 27-gradig hetta satt jag i publiken och såg årets Lurenspjäs, Nils Holgerssons underbara resa. Den var rätt så bra i mitt tycke. Lite mera amatörmässig än Raseborgsteatern men ändå trevlig och fin.