Petskis

Att vara laglig

Publicerad 2011-05-28 11:37:13 i Allmänt,

Brukar ni köpa er musik eller ladda ner den? Jag laddar ner för att det går så smidigt och det finns det mesta man behöver. Dessutom har Spotify nu bestämt sig för att man bara får lyssna tio timmar eller max fem gånger per låt per månad så det kan man ju glömma. Ibland kan jag faktiskt köpa en skiva om det är något favoritband eller så. Men i detta fall så finns inte skivan att ladda ner olagligt nånstans ännu så jag tänkte att jag gott och väl kan köpa den men jag ville ha den i digital form så att säga. Alltså i mp3 format. Det måste väl gå att köpa på flera ställen år 2011. Men se det gick inte.

Prövade med cdon.com men det gick inte att köpa nån skiva överhuvudtaget där. Prövade med bengans.se men samma sak där. Tänk att när man faktiskt ska vara laglig och köpa en musikskiva på nätet så går det inte. Hittade till sist en rätt okänd sida där utbudet var oväntat bra och jag fick köpa och ladda ner albumet. Sidan är www.meteli.net/downloads och jag tycker ni ska köpa era skivor därifrån om ni vill vara lagliga.

Skivan jag köpte var förstås Sahara Hotnights senaste så nu lyssnar jag på den. Snart iväg på mässa till bollhallen.

Happy Weekend snyggisar!

Sommarresan

Publicerad 2011-05-27 21:24:03 i Allmänt,

Brela är en riktig juvel: orörd natur, tät pinjeskog, långsträckta sandstränder, flodmynningar, doftande aromatisk vegetation... Denna plats med rik historia och tradition är belägen alldeles under det branta bergsmassivet Biokovo vid Adriatiska kusten. Brela är ett idealiskt resmål för alla som tycker om rent hav, behagligt medelhavsklimat, flerstjärniga hotell och semesterlägenheter, samt avkoppling i en mysig omgivning.

Så skriver en webbsida om resmålet som jag och Rebecca ska besöka denna sommar. Det blev alltså Kroatien i år efter att ha varit till Grekland de två senaste åren. Jag förväntar mig klart vatten, god mat och trevlig atmosfär. Den 27:e augusti landar vi och stannar en vecka. Kommer bli supernice!

Nu e de jul igen

Publicerad 2011-05-27 21:03:37 i Allmänt,

På fyra fisketurer detta år har det inte blivit en enda fisk. Däremot så lyckades jag fånga nånting alldeles speciellt igår när vi var uppe i Pojo och fiskade.

En hel jävla julgran!!! Det enda som fattas är julgransbollarna och ljusen...

Dagens EIF-stjärnor

Publicerad 2011-05-25 21:52:09 i Allmänt,

Dagens match på Centrumplan slutade med en enkel 4 - 0 seger mot KylF/FCK. Det borde nog ha varit en större seger men återigen så är ju tre poäng viktigast.

* * *   Jonas Sjöblom

För första gången i år såg vi Jonas från start i en seriematch. Det var dessutom en bra match från hans sida med ett modigt och beslutsamt försvarsspel samt ett piggt anfallsspel. Vi på ladugårdsgatan hoppas verkligen att tränaren väljer Jonas som kantback i fler matcher för det är nog honom man ska satsa på i framtida säsonger och lagbyggen.

* *   Johan Estlander

Visserligen gjorde anfallaren bara ett mål idag när han kanske borde gjort fler men han arbetade med rejäl bredd för sina lagkamrater och fixade även straffen som Calle sköt i mål. Dessutom var hans lobbmål så fint att bara det ger en plats på listan.

*   Calle Forsström

Ännu ett straffmål och ännu en komfortabel insats på mitten av banan. Delade ut passningar åt alla håll och kanter idag och gjorde det bra. Verkade rapp i benen och hade ett fint löpsteg idag också tyckte jag. Fyllde dessutom 27 år igår. Grattis!

På jobbet

Publicerad 2011-05-25 21:01:09 i Allmänt,

Ja det är där jag befinner mig den mesta tiden just nu. Har nu varit tre dagar på mitt nya jobb på EKM och har inget att klaga på än så länge. Nästa veckas onsdag har vi storöppning i nya butiken på Drottninggatan så det koncentreras mest på det nu. Jag har packat i lådor, skruvat ner hyllor, hängt upp tavlor, funderat på nya produkter och en massa andra förberedelser inför flytten.

Förra veckan var det meningen att jag skulle hinna fiska så mycket jag kunde men så blev jag sjuk och känner fortfarande av det en aning. Dock hann jag kuska runt min farbror i hans gamla hemtrakter runt Sjundeå samt gå på två 30-års kalas som visserligen hölls på samma adress.

Denna vecka är så fullspäckad att jag knappt hinner med själv. Igår var vi på bio och såg den senaste Pirates Of The Caribbean filmen men den var en besvikelse. Av de fyra filmer som visats i den serien så är det bara den första som får toppbetyg. Idag var jag på första EIF matchen på Centrumplan för detta år och stjärnpoängen kommer således delas ut lite senare. Imorgon ska jag verkligen försöka hinna ut med båten och på fredag ska jag bara njuta av att det är fredag. På helgen ska det firas på allvar i Österbys senaste invånares hus och söndagen lär väl bli lugn med möjligt fiske som mesta aktivitet.

Nu ska det funderas på stjärnpoäng...

Dittan & dattan

Publicerad 2011-05-13 20:22:01 i Allmänt,

Skönt med fredag igen. Denna helg är som alla andra, väldigt fullspäckad med program. Det börjar ikväll med ishockey på tv i matchen mellan Finland och Ryssland. En match som Finland nog kommer få se sig besegrade i om man frågar mig. Det är bara finntölparna på YLE som tror att bara för att Finland slog Ryssland i en simpel gruppspelsmatch så kan man lätt göra det igen.

Imorgon kommer Manchester United att säkra ligaguldet i England och på kvällen är det stor schlagerfinal i Tyskland. Typiskt att Sverige blev så stora på sig och snackar om hur man kommer vinna imorgon fast det lät helt annorlunda inför semifinalen. Då totalsågade svenska folket sitt egenvalda bidrag och menade att man inte ens kommer ta sig till final men nu är Eric Saade plötsligt storfavorit igen. Som sagt, typiskt Svenskt tänk...

På söndag ska jag ut och fiska med nya båten för första gången. Jag tjuvstartade visserligen lite redan igår med några kast men på söndag ska det storsatsas. Det är då på dagen exakt ett år sen jag drog nio och en halv kilo gädda i Pojoviken. Kan också meddela att båten går som en dröm i vattnet och att jag är mycket nöjd med mitt köp. Jag kommer garanterat ha nytta av den i många år framåt.

Trevlig helg på er!

Dagens EIF stjärnor

Publicerad 2011-05-11 22:27:41 i Allmänt,

EIF tog sin tredje seger i serien när man vann mot Spartak med siffrorna 5 - 1. Trots den klara segermarginalen så var spelet inte helt lysande men det viktiga är ju som alltid att det rasslar in tre poäng.

* * *   Jens Mattfolk

Jens var idag bästa man bakåt och tog också för sig framåt när tillfälle gavs. Passade till ett mål och hade ett vackert skott som målvakten räddade. Spelade idag som högerback och det gick precis lika bra som vänsterbackspositionen som han haft i tidigare matcher.

* *   Johan Estlander

Tre mål idag varav två på straffspark. Fick inte så mycket hjälp av sin anfallspartner men skötte sig okej ändå. Påväg mot skytteligaseger kanske?

*   Robin Sid

Unge Robin Sid tar för sig mer och mer i varje match. Denna gång spelade han från start och visade hunger och kvickhet under hela första halvlek. Blev sen mindre synlig under andra och byttes ut i mitten av halvleken. Young player of the year i EIF?

44 dagar

Publicerad 2011-05-11 22:13:46 i Allmänt,

Det gick ju som så sen att jag blev båtägare igen, endast 44 dagar efter att jag sålde min gamla Yamarin. Idag hämtades och sjösattes min alldeles egna Silver Fox. Det var inte tänkt att jag skulle köpa ny riktigt ännu men så råkade jag få nys om detta underbara paket och då var det inte egentligen någon anledning att vänta.

Båten är alltså en Silver Fox 470 med en Honda BF50 motor. En perfekt fiskebåt men också en båt att finåka med en vacker sommardag. Kul att gudsonen också fick vara med på första turen.

Bra där unge man

Publicerad 2011-05-11 13:07:13 i Allmänt,

Man får väl säga att killen sköter sig riktigt bra ute i Europa. Det ska tydligen vara en finlandssvensk för att man inte ska skämmas över vårt lands bidrag. Själv tyckte jag att detta var det klart bästa bidraget i gårdagens semifinal men man får se hur långt det räcker i finalen. Pluspoäng för att han skrivit låten helt själv också.

Gubbfotis

Publicerad 2011-05-10 11:42:23 i Allmänt,

Idag drar fotbollssäsongen igång för oss amatörer på Snappertuna fotbollsplan. Insåg det inte före idag men jag har faktiskt väntat på detta rätt mycket. Mycket tack vare vårens besvikelse med dåligt cirkeldeltagande och förlusten i Öst - Väst matchen. Passligt nog så har även en härlig sommarvärme dragit in över landet och jag hoppas det för med sig ett stort deltagarantal ikväll. Nu är ju dessutom fotbollen flyttad till tisdagar och inte på måndagar vilket kanske kan locka med lite fler deltagare än tidigare år. Så alla gamla och nya amatörer, kom till Snappertuna så ska jag snurra upp er ordentligt!

Oujeee!

Publicerad 2011-05-04 19:39:01 i Allmänt,

Dagens bästa nyhet är att Lisa Miskovsky ska uppträda på Popkalaset i sommar! Dags att köpa biljett nu! Rätt okej uppställning i årets kalas med Petter, September och Lisa Miskovsky. De andra kan jag skippa. Framför allt knarkaren Jay Smith som inte alls är någon favorit för undertecknad.

Dagens EIF stjärnor

Publicerad 2011-05-03 23:19:42 i Allmänt,

Det Västnyländska derbyt mot FC HIK på bortaplan slutade oavgjort 1 - 1 efter en mycket frustrerande match. Baklängesmål redan i första matchminuten och sen en tung jakt på kvittering ända till den 75:e minuten. Väldigt dåligt spel av de gröna som inte alls såg ut att trivas på naturgräset och jag hade ytterst svårt att hitta tre spelare som skulle få mina poäng idag. Men här är mina val i alla fall:

* * *   Simon Sid

Simon får mina tre stjärnor för att han orkade springa i nittio minuter och försökte skapa chanser så gott det gick. Blev som alla andra i laget, väldigt frustrerad ju längre matchen gick men vad jag minns så klarade han sig undan ett gult kort.

* *   Steven Perry

Steven jobbade på rätt bra idag och tog ett stort defensivt ansvar när EIF gick ner på en trebackslinje. Hade även del i 1 - 1 målet.

*   Robin Sid

Robin lyckades med det som ingen annan grönvit klarade av, nämligen att hitta målet. Kanske borde få chansen från start i nästa match då Calle är avstängd.

Nya saker i fiskeväskan

Publicerad 2011-05-01 19:25:05 i Allmänt,

SvartZonker McTail Sinking - Finmörten

0,5 - 2,0m

Mctailen är ett Jerkbait som har en oregelbunden sida sida gång med glid och en del huvudskak och en lätt dartande gång upp och ned. Betet kan kräva lite invänjning och experimenterande. Som i sin tur gör att den blir personlig och varje fiskare får precis ut vad han eller hon vill ha av Mctailen.

SvartZonker McTail Slow Sink - Pearl Oliven

0 - 0,8m

Zam Z tail 19cm medium

Litet smarrigt Tail-bete som är grymt bra på att fånga fisk!

Succe för nya tailbetet från Zalt AB. Riktigt många 10+ har redan landats via Zamtail och toppar på 13,4 och 14,4kg. Suspendingmodellen går att fiska otroligt långsamt på 0,5 meters djup. Sjunkvarianten 1 - 2 meter ner. Gör många och långa spinnstopp och se till att ta med käftöppnare och tång för gäddorna slukar den hårt.

Tack snälla syster som hämtade dessa från Sverige!