Petskis

Vad hände igår?

Publicerad 2007-10-15 01:29:32 i Allmänt,

Jo detta har hänt. Är framme i Åbo 2 h senare än planerat så jag hinner inte med att gå till butikerna jag ville se. Måste ju hälsa på släkt och vänner första hand. Jag & syster åker till Citymarket och handlar mat för kvällen. Lite vin är inte heller helt fel så det blir en flaska vitt. Åker till Syrrans och Nickes lägenhet för lite förfest. Syrrans trevliga kompis Emmi joinar oss och vi hinner sitta och prata i 2 h före det äv avfärd.

Vi anländer till Klubi runt 20.30. Inser nu att det är här i samma lokal jag såg The Sounds för ett antal år sen. Själva klubben är ganska liten men rätt mysig och bra för spelningar i denna kaliber. I trappan ser jag ett bekant ansikte i form av Kride. Gissade att man nog skulle se någon annan Ekenäsbo här. Vi lämnar ytterkläderna och tar plats längst fram vid scenen. Det visar sig att det inte är så mycket folk på plats ännu och att vi har kommit ganska passlig tid. Tar en bild av låtlistan och ser att tjejerna har valt 11 låtar varav 7 är från senaste plattan. Jag skickar syrran efter en Smirnoff Ice och nästan direkt när hon är tillbaka äntrar tjejerna scenen.

De startar som vanligt med Visit To Vienna och den är perfekt som öppningslåt. Gåshuden gör sig påmind och hela jag lyser upp i ett leende. Energin finns där från start och bandet sparar inte på krafterna. Ljudet verkar dock vara lite felställt för man har svårt att höra Marias röst ordentligt. Instrumentenljuden låter mycket bra och man kan lätt urskilja varje bandmedlems instrumentljud. Bandet spelar tre låtar på raken före de presentarar sig för publiken. Jag har som vanligt oturen att ha fått en idiot bredvid mig även på denna konsert. En något nördig finne står och svänger och yrar hit och dit som han vore på en ravefest eller nåt. Resten av publiken verkar ändå kunna bete sig normalt. Ljudet har nu rättats till och bandet river av låt efter låt. Jag fascineras av deras fokus och lysande raka stil. Läste att dom hade satsat lite extra på ljuseffekterna till denna turné och det verkar stämma. Nuvarande favoriten Loneliest City Of All spelas och jag gör tummen upp till syrran och hon nickar. Attityden hos tjejerna måste beundras. Detta är 3:e spelningen på 3 dagar men ändå ger bandet allt direkt från början till slut. Maria sjunger texterna med en attityd som skriker rock. Dessutom är hennes röst bättre än nånsin. Jennie spelar på sin Guild gitarr som det var det enda hon gjort i sitt liv. Johanna har en mycket mera framträdande roll än förut och bländar oss med ett perfekt basljud och ett rus av självförtroende. Josephine dunkar på sitt trumset medan hon svänger med sitt blonda hår hit och dit och allt flyter samman perfekt. Det märks att bandet har 15 år på nacken. Bandet spelar coverlåten In Private som inte finns på nån skiva men som de har spelat live på sina senaste konserter. Hörde den första gången på Ruisrock i år och har sedan dess bara hört den på You Tube. Mycket bra låt som passar perfekt även idag. Tjejerna lämar scenen för en stund och kommer tillbaka och spelar Puppy och Alright, Alright som extralåtar vilket jag kunde gissa att de skulle göra. Att dom bara spelar 13 låtar totalt kan tyckas kort och att det inte är mycket mellansnack gör att det roliga snabbt är förbi.

Detta var nu min 5:e gång jag ser dem live och måste medge att att detta kanske inte var den bästa spelning jag sett med dem men jag har å andra sidan lite höga krav efter att alla andra har varit sjukt bra. Ser att Josephine kastat upp sina trumpinnar i luften och att ena landat framme på scenen och andra bakom trumsetet. Siktar in mig på att få båda som souvenirer men någon annan hinner skrika åt roudien att han skall ge honom den som står framme på scenen. Shit tänker jag men efter en kort stund kommer Johanna ut från logen och jag går fram och berömmer dem och frågar lite om Tammerfors och Helsingfors spelningarna varit bra. Hon säger att Det var rätt mycket folk i Helsingfors och bra stämning där också. Jag ber henne snällt om hon kan fixa den andra trumpinnen åt mig och det fixar hon. Sen springer hon ner till souvenirshoppen. Ser Kride och växlar några ord medan vi instämmer att dom är sjukt bra. Jag står en stund vid scenen och får också ett plektrum ordnat åt mig. Går sen ner och köper mig en t-shirt och en LP. Flashar för dom andra finnarna med min svenska när jag småsnackar med Johanna igen. Hon frågar var jag skaffat min gröna SH t-shirt och jag frågar varför det alltid är hon som hamnar stå och sälja medan dom andra vilar backstage. Hon ler brett och säger att dom andra brukar vara lite trötta efter varje spelning. Sen sticker hon iväg backstage igen med min nyköpta LP som ska signeras av dom andra. Hon kommer tillbaka och jag tackar igen för en bra konsert.

Vi lämnar Klubi och går till en plats som heter Rento. Där visar det sig vara fullt med folk så vi fortsätter festandet hos syrrans kompis istället. Går sen mot Onnela som är tänkt att bli slutplasen för ikväll men där slipper vi inte in på grund av åldersgränsen idag som är 22 år. Så det får bli The Club istället som är en källare med några barer, ett stort dansgolv och massa 18-åringar. Musiken är helt ok och när det spelas Haddaway, Dr Alban och Pakito kan vi inte stå stilla. När klockan passerar 2 så tröttnar vi och går hem. Där väntar lite nattmat som blivit kvar från tidigare. Somnar ganska fort men vid 6-tiden ligger jag vaken och mår lätt illa. Tar mig till WC:n och undrar ifall jag måste spytta men konstaterar att det behöver jag inte. Är istället sjukt törstig så jag häller upp vatten som är ljummet men ända fantastiskt gott just då. Går sen och lägger mig och drömmer förmodligen om Hotnights..

Tack till alla inblandade som var med och gjorde kvällen lyckad! Mer bilder från kvällen finns på Facebook.

image11

image14

image12

image15

image16

Kommentarer

Postat av: jessica

Publicerad 2007-10-15 01:37:38

sahara hotnights är bra!

Postat av: Carl-O

Publicerad 2007-10-15 07:47:13

Lite väl myky ha du hunni tänka på kund man tycka....Under konserten mena jag. Haha....själv vakna man 5 på söndag å inget minne efter 12 från lördan! jöss.

Postat av: Ose

Publicerad 2007-10-15 09:32:56

haha.. ljummet vatten som är fantastiskt gott just då!! priceless =) Men bra skrivet o verkar ha varit en bra keikka! syns ikväll

Postat av: Emmi

Publicerad 2007-10-15 12:32:40

Tack själv:)Jag har nog ändra lite uppfattning (eller ska jag kanske säga att jag åtminstone fått en uppfattning nu) om bändet..

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela