Petskis

Årets musikplattor

Publicerad 2008-12-31 08:18:24 i Allmänt,

Förra årets succélista får en upprepning även i år. Mycket, mycket svårare i år att sammanställa listan. Funderade ett tag på att bara lista upp 10 album utan att ranka dem men man vill ju skapa rubriker.


1. Rihanna - Good Girl Gone Bad: Reloaded


Nu är det ju så att Rihanna släppte Good Girl Gone Bad redan 2007 men eftersom jag inte hade med den på den listan (vilket den absolut borde) och för att hon i år släppte en förlängd version så tycker jag det är okej på detta vis. Dessutom så är detta en fullständigt lysande skiva med massa hits. "Don't Stop The Music", "Hate That I Love You", "Disturbia" och "Rehab" är bara förnamnet. Jag vill även påstå att Rihanna är årets artist och den klarast lysande musikstjärnan för tillfället.


Bästa låt: Take A Bow


2. Pink - Funhouse


Jag har alltid gillat Pink för hennes röst och bra låtar. Jag vet precis vad ni tänker nu.. Hur kan man tycka om låtar som So What som har töntig text? Om man bortser från singlarna med töntig text så finns det otroligt starka låtar på denna skiva. Både snabba och långsamma låtar. Lyssna på den! Ni blir inte besvikna!


Bästa låt: Please Don't Leave Me


3. Coldplay - Viva La Vida


Har väl inte varit nån fantast av Coldplay och är väl inte det ännu men det går inte att komma förbi att Coldplay har gjort sin bästa skiva nånsin. Här kanske inte finns nån "Fix Me" men väl andra mycket bra låtar.


Bästa låt: Lost


4. Britney Spears - Circus


Vad i hela....ska jag faktiskt ha med Britney Spears på min lista? Ja se det ska jag! Britneys senaste skiva är inte bara en bra comeback. Den är också hennes bästa nånsin. Här finns ett par riktigt bra långsamma låtar förutom de snabbare då förstås. Tror ni mig inte? Lyssna bara på låten "Out From Under".


Bästa låt: Circus


5. Katy Perry - One Of The Boys


Som ni ser så är det verkligen tjejernas år i år. Och igen vet jag vad ni tänker. Ska han verkligen falla för den där one hit wondern. Så fel ni har! Detta är en riktigt bra platta med massa radiovänliga hits. Frågan är bara om tjejen kan följa upp detta med en bra andraskiva.


Bästa låt: If You Can Afford Me


6. Duffy - Rockferry


Denna Walesiska sångfågel har slagit igenom stort och har en fantastisk röst. Mycket sköna låtar som passar perfekt för en lugn whiskeykväll.


Bästa låt: Scared


7. Oasis - Dig Out Your Soul


Britrockens legender Oasis gav ut sitt sjunde studioalbum i år. En skiva som tar sig en stund före den låter en komma in. Många menar att Oasis har varit slut för längesen men här finns fortfarande små guldkorn. Balladen "I'm Outta Time" är kanske den bästa låt dom har skrivit sen "Don't Look Back In Anger".


Bästa låt: I'm Outta Time


8. Hellacopters - Head Off


Kanske borde Hellacopters sista studioplatta ha varit högre på listan men eftersom det är covers på skivan så placerar den sig passligt här.


Bästa låt: Midnight Angels


9. Amanda Jenssen - Killing My Darlings


Listans enda Svenska bidrag är underbara Amanda Jenssens debutalbum. Redan under Idoltiden visste jag att detta skulle bli en bra platta. Rösten är där, attityden likaså. Det kan bli nåt stort av denna vackra tjej.


Bästa låt: So Far Away


10. Anna Abreu - Now


Dagen då jag skulle lägga en Finsk artists skiva på min top-10 lista trodde jag inte skulle komma. Så fel man kan ha. Det är nåt med dessa Idoltvåor alltså. Söta Anna Abreu har gjort en bra andraskiva och visar att hon är att räkna med i framtiden också.


Bästa låt: Come Undone


Bubblare som inte nådde riktigt ända fram:


Per Gessle - Party Crasher


Veronica Maggio - Och Vinnaren Är


Kings Of Leon - Only By The Night

Kommentarer

Postat av: Ose

Publicerad 2008-12-31 13:35:54

ahh, nu förstår jag ironin.. du la väl ut en lista som om du sku vara en 14-årig flicka!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela