Petskis

Grammisgalan

Publicerad 2008-01-10 12:50:32 i Allmänt,

Igår gick den Svenska Grammisgalan av stapeln i Globen i Stockholm. Mitt favoritband Sahara Hotnights var nominerade i 3 kategorier. Bästa grupp, bästa album och bästa låt. Tror ni dom fick några priser? Icke! Dom var helt klart finast på galan. Färglatt värre men mycket lyckat!  I kategorin årets låt blev dom slagna av Lars Winnerbäck och hans låt Om du lämnade mig nu. Så här låter den:



Fast jag gillar den här versionen från programmet Fredag hela veckan:



I kategorierna årets grupp och årets album blev Hotnights slagna av Kent. Nytt för i år på Grammisgalan var att svenska folket hade 50 procent att säga till om. Om bara Juryn hade fått välja så skulle Hotnights ha vunnit pris för bästa grupp. Men eftersom Kent är mycket större i Sverige så gick dom klart förbi och tog hem priset. Hur mycket jag än gillar kent så finns det inget band i världen jag mera unnar ett musikpris än Sahara Hotnights! Under sina 15 år i branschen så har dom inte fått en enda Grammis. Frågan är om dom nånsin kommer ta hem ett enda pris för vad jag minns så har dom aldrig vunnit en Rockbjörn heller, som är det andra stora priset inom svensk musik. Man kan ju undra om det här sätter sig i huvudet på bandet och att dom känner inte sig uppskattade i musikbranschen. I dagens Expressen kan man läsa att bandet är upprörda över att igen ha blivit utan priser men jag undrar just hut mycket av detta som är påhittat. Antagligen har dom sagt att dom är lite besvikna och direkt har tidningarna förstorat hela grejen. Jag hoppas att de inser att i denna värld går det inte att vara ett tjejband och vinna massa priser på samma gång men dom behöver inte känna sig misslyckade bara för det. Jag hoppas nu för allt i världen att dom vinner en Rockbjörn den 24:e Januari. Men mest av allt hoppas jag på att min teori om att dom kommer sluta med musik inte ska slå in. För ett par år sen när dom hade sin paus så var dom nog ganska trötta på musiken och att dom inte fick priser då kan ha påverkat det. Därför gjorde dom en fantastisk comeback med en briljant skiva i år i hopp om stora hyllningar. Kan det möjligen vara så att de nu på allvar kommer sluta på grund av alla dessa små motgångar? Jag hoppas jag har fel..

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2008-01-10 12:58:50

Slutar göra musik för att man inte får några priser? Låter som om man borde ägna sig åt något annat från början i såfall...

Postat av: Bubba Smith

Publicerad 2008-01-10 13:41:02

måste bara fråga: whats up with the melankoliska, artistiska, drömmande fotot på dig??

Postat av: Peter

Publicerad 2008-01-10 13:49:25

Faktumet att skivan var en besvikelse tycks åtminståne ha gått hem hos Svenska folket.

Postat av: cissi

Publicerad 2008-01-10 19:38:44

jassi vad ska jag säga, klart det var surt att dom inte fick nåt pris men det är väl inte det som räknas?! jag vet massor av band/artister som aldrig fått nåt pris och ändå fortsatt.

du får tänka så här, hotnights får lön för mödan..inte bara genom pengar utan de kan glädjas åt alla fans =)

jag tycker du ska vara med peppadande!
tack och hej.

Postat av: Pontus9007

Publicerad 2008-01-10 20:33:33

Face the fact, den här skivan är klart den svagaste dom gjort. Så självklart skulle dom inte fått någon grammis iår. Om det vore för någon skiva så skulle det vara för Kiss & Tell. Sahara Hotnights försökte bli kommersiella iår, och det funkade tydligen inte. Tack och lov för det, för Cheek to Cheek är den sämsta som Sahara har spottat ut sig på länge. Nu kanske dom tar sig i kragen

Postat av: Pontus9007

Publicerad 2008-01-10 20:33:42

Face the fact, den här skivan är klart den svagaste dom gjort. Så självklart skulle dom inte fått någon grammis iår. Om det vore för någon skiva så skulle det vara för Kiss & Tell. Sahara Hotnights försökte bli kommersiella iår, och det funkade tydligen inte. Tack och lov för det, för Cheek to Cheek är den sämsta som Sahara har spottat ut sig på länge. Nu kanske dom tar sig i kragen

Postat av: Edona

Publicerad 2008-01-31 08:34:15

Så här är det. Jag såg Sahara Hotnights på Siesta förra året och blev riktigt imponerad. De var sjukt duktiga, riktigt snygga och jävlar vilken bra kondis de måste ha med tanke på att de rockade skiten ur alla i drygt 1½ timme. Grymma! Faktum kvarstår dock att de är lååångt ifrån att vara Sveriges bästa band. Har man varit på en Kent-konsert förstår man skillnaden mellan band och band. Jocke vinner! Lasses låt var också bättre.

Jag tror nog inte de är så besvikna för övrigt. Riktiga artister får sina priser långt senare. Jämför bara med att Måns Zelmerlöf och Amy Diamond som nominerades. Det säger en hel del. Samtidigt gör väl SH förlust att de gör en ännu bättre skiva nästa år!? Förhoppningsvis iaf.

Caio

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela