Petskis

Discgolf

Publicerad 2008-07-18 14:49:00 i Allmänt,



Igår anlände mina nya frisbeen som jag beställde på måndag. Var direkt ute i Västerby och gick en runda. Man ville ju testa hur bra de var. Det har varit en del snack om vad jag skall göra med nya när jag redan har 10 st från förut... "Int blir du ändå någo bättre med nya" och "Du har ju redan så pass många". För att bevisa att jag behövde några nya skall jag nu förklara läget.
I frisbeegolf används, precis som i vanlig golf, olika frisbeen för olika tillfällen. Drivers för långa kast, putter för korta och så vidare.. Dessutom har de olika egenskaper för hur de svänger. Överstabila går mera till vänster och understabila går mera till höger. Och för att ytterligare krångla till det så finns de i olika plast med bättre grepp eller hållbarhet. Jag brukar köpa mina frisbeen av märket Innova då jag tycker de har bäst utbud och bra priser. Här nere har jag sammanställt en tabell för Innovas olika frisbeen. De som är längre till vänster så svänger mera vänster och de som är längre till höger så svänger mera åt höger. Generellt så är de som är längre till höger lättare att kasta med. Här nere finns lite kurvor som kanske gör saken klarare. Från tidigare så hade jag Viking, Valkyrie, Sidewinder, Shark och Stingray i min kollektion (räknar inte med de andra märkena och plasten som jag inte använder längre). Det jag saknade var alltså en bra putter och en snabbare driver. Nu köpte jag Destroyer, Monarch och Aero. Allt som allt har jag en ganska bra samling nu men skulle ännu vilja ha en Leopard eftersom jag inte har nån Fairway Driver ännu. Dessutom är det himla kul att ha en del frisbeen att välja mellan. De är ju inte så farligt dyra heller10-12 euro st). Hur gick min runda med de nya då? Jo jag sänkte kastmängden med 8 kast jämfört med förra rundan..

Distance Drivers
Speed 12                    XCaliber   Destroyer
Speed 11 Max           TeeRex                         Wraith
Speed 10 Monster   Starfire     Orc             SL              Beast            Monarch
Speed 9   Firebird     FL              Viking        Valkyrie   Sidewinder   Roadrunner
Speed 8                                                                              Dragon         Archangel
Fairway Drivers
Speed 7                      Banshee   TeeBird     Eagle         TL
Speed 6   Whippet                       Gazelle                         Cheetah       Leopard
Speed 5   Viper
Mid-Range Discs
Speed 5   Gator        Cro             Spider       Skeeter     Kite               Panther
Speed 4   Roc          Shark         Coyote       Cobra        Stingray       Wolf
Putt & Approach Discs
Speed 3   Pig           Hydra         Cl Roc        Goblin        Aero              XD
Speed 2   Rhyno     Aviar D       KP Aviar   JP Aviar    Aviar P'n'A   Classic Aviar
Speed 1                                        Birdie        Polecat     Sonic

 

Kommentarer

Postat av: Benny

Publicerad 2008-07-20 11:25:27

Är det så att du blivit imponerad av mina kast med "Leoparden" eftersom du vill ha just en sån fairway driver..

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela