Petskis

En sen uppdatering II

Publicerad 2009-04-03 22:43:21 i Allmänt,

Sverigekryssningen ska väl också ha sin story här på bloggen så här kommer den..

Det var alltså förra lördagen som jag och R styrde bilen i snöyran mot Helsingfors och Viking Line terminalen. Viking Mariella skulle vara hem åt oss i två nätter. Av alla de gånger jag har åkt med Viking Line från Helsingfors så har jag ännu aldrig lyckats åka med den nyare av båtarna som går därifrån. Alltid samma gamla Mariella.. Nåväl, det är ju ändå inte båten som är det viktigaste utan själva upplevelsen. Efter att ha checkat in och hittat vår hytt så stod det klart att vi hamnat i en rätt "festlig" korridor med en massa jobbiga ryssar och finnar. Bland annat så lyckades en av ryssarna fälla denna raggningsreplik under kvällen.. - Hey lady, tulkaa mun hyttiin..

Vi hade bokat bord på klassiska Viking Buffet där konceptet ät så att du nästan spricker gäller. Inget ont om maten denna gång men väl om arrangemanget då de hade placerat oss i samma bord som två andra resenärer fast det helt tydlig fanns lediga bord. Tur att de andra då också var finlandssvenskar.. Kvällens underhållning var karaoken och showen i Fun club som helt klart höll Viking Line måttet, d.v.s. inte så bra alls.

Morgonen därpå var det så dags för en dag i fina Stockholm. Jag ville gärna gå på Sportfiskemässan medan R ville strosa runt i city så jag fick ta mig ensam ut till Kista där mässan hölls. En helt bra mässa med massa utställare och program. Jag köpte en Zalt wobbler och åkte sen tillbaka till city.


En flugfiskebassäng på Sportfiskemässan

Inne i stan så åt vi lunch på Cafe La Rose som numera inte går att undvika då jag är i Stockholm. Sen var det dags att besöka Gamla stan som alltid levererar med sina charmiga gränder och gator. Vädret var också mycket behagligt då det varken regnade eller snöade. Vi gick till slottet där jag försökte få syn på kungen och hade lite roligt åt vakterna som står utanför slottet.



Vi kom till ett torg i Gamla stan där det stod en ambulans parkerad. Direkt fick man en olustig känsla av att nån hade gjort sig illa men när jag såg vem som satt vid ratten så blev jag lugnare..


Jag skulle helst ha haft en bild på mig själv i ambulansen men jag tror de andra barnen skulle ha stirrat lite på mig då..

Väl tillbaka på båten så var vi trötta och sov ett par timmar före vi gick på restaurangen och åt lite mat igen. Jag klagade på dålig service men efter att ha fått i mig en 6 euros jordgubbssmoothie så var det bra igen.



Resten av hemresan spenderades återigen i Fun club där gårdagens show var exakt samma denna kväll. Men vem vill nu ha variation när det var så bra första gången...? Slutligen vill jag tacka R för att hon ville komma med på kryssning och jag hoppas att jag tål båtunderhållningen lite bättre nästa gång vi åker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela