Petskis

Årets bästa musikplattor

Publicerad 2009-12-31 11:33:36 i Allmänt,

Det är dags för årets stora snackis. Min lista över de bästa skivorna som har kommit ut under 2009. Bör säga att detta endast är min åsikt och smak så man behöver inte hålla med.


1. Kent - Röd


Överlägsen seger för Eskilstunabandet i år. Skivan Röd behöver inte nån längre presentation utan jag hänvisar till min recension från tidigare i år. Jag väntar otroligt mycket på konserterna i februari och mars. Kent är bättre än någonsin!

Bästa låt: Sjukhus


2. Lady Gaga - The Fame Monster


När singeln Poker Face spelades som värst på musikkanalerna i början på året så var jag rejält trött på den. Gillade inte alls Lady Gaga men sen hände nåt. Tror jag såg ett klipp från ett liveframträdande där damen i fråga sjöng så bra att jag blev riktigt imponerad. Sen rullade det på med storlåtar som Lovegame och Paparazzi. Nu släpptes faktiskt skivan The Fame redan 2008 men i år kom deluxeversionen med namnet The Fame Monster som innehåller åtta nya låtar. Och vilka låtar sen. Inga utfyllnadslåtar här inte. Lady Gagas The Fame Monster är en komplett skiva som alla bör äga.

Bästa låt: Bad Romance


3. The Sounds - Crossing The Rubicon


Blev väldigt osäker på om jag tycker mera om denna skiva efter att ha hört låtarna live nyligen. Men vad gör det, skivan är så pass bra att den platsar på topp tre i år. En väldigt bra sak med denna platta är att alla låtar inte låter exakt lika. Det finns en variation som jag gillar mycket. Jag hoppas vi får njuta många år framöver av detta Helsingborgsband!

Bästa låt: Midnight Sun


4. Green Day - 21st Century Breakdown


Uppföljaren till storsuccén American Idiot är en aderton låtar lång sak som är väldigt bra men kanske inte lika bra som föregångaren. Konceptet är dock samma som tidigare med tunga arenarock låtar. Väldigt radiovänligt som passar för den vanliga lyssnaren.

Bästa låt: The Static Age


5. Sahara Hotnights - Sparks


Bandets sidoprojekt. En coverplatta med favoriter från åren. Tyvärr så blir coverskivor aldrig riktigt som ens egna plattor. Fast en fjärdeplats på min lista är inte fy skam och det finns en hel del bra låtar.

Bästa låt: If You Can't Give Me Love


6. Paramore - Brand New Eyes


Att följa upp succén från den smått fantastiska skivan Riot var en från början utdömd kamp. Men man kommer ganska nära ändå. Fortsätt i samma takt!

Bästa låt: Brick By Boring Brick


7. Rihanna - Rated R


Vilket år det har varit för popstjärnan Rihanna. Tyvärr har rubrikerna för det mesta handlat om misshandeln men musikåret har fortsatt lika bra som det förra. Nya skivan har kanske inte lika många hits som förra men här finns några pärlor. Rihanna är som Britney fast utan den oskyldiga ungdomslooken med ponnyflätor. Det är popstar status direkt.

Bästa låt: The Last Song


8. BWO - Big Science


Alexander Bard kan detta med popmusik. Det må vara samma stuk på låtarna men det funkar för mig. Underskattad skiva med massa pophits. Bra musik t.ex. på en förfest.

Bästa låt: Thunderbolt


9. Robbie Williams - Reality Killed The Videostar


Förutom en cool titel så finns här nåt som får en att hoppas på den gamla Robbie Williams. Sköna ballader och snygga poplåtar. En livekonsert med mannen i fråga skulle jag inte tacka nej till.

Bästa låt: Morning Sun


10. Kelly Clarkson - All I Ever Wanted


Kelly Clarkson vann American Idol 2002 och är den Idoldeltagare som har lyckats bäst i karriären. Denna skiva är en stark blandning av poplåtar som fungerar när som helst. Kelly Clarkson kan numera  kallas en lika stor stjärna som Britney och de andra stora namnen.

Bästa låt: Already Gone


Nästan med på listan


Amanda Jenssen - Happyland
Europe - Last Look At Eden
Hardcore Superstar - Beg For It
Lily Allen - It's Not Me, It's You
U2 - No Line On The Horizon

Sen bör jag nämna att Taylor Swift skulle galant ha kommit på top-5 plats om hon hade fått vara med. Hennes skiva släpptes 2008 i USA men 2009 i Finland så det var en fråga om man skulle ha med henne ändå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela