Recension

Publicerad 2009-12-20 13:55:30 i Allmänt,

Artist: The Sounds
Plats: Kabelfabriken i Helsingfors
Publik: Fullsatt (ca. 3000)
Bästa låt: No One Sleeps When I'm Avake

Det har gått sju år sedan The Sounds släppte sin första skiva Living In America och sen jag såg dem för första gången i Åbo. Mycket har hänt sen mitt första konsertmöte med detta Helsingborgsband. Då hade de precis slagit igenom med nya skivan och var så där kaxiga men ändå nervösa som bara ett nytt band kan vara. Att turnera på en skiva kan bli svårt och det blev en lång turné med över 300 spelningar som nästan tog knäcken på sångerskan Maja Ivarsson. Droger och alkohol var vardag och till sist blev det för mycket för bandet som hamnade ta en paus på ett par år.

2006 var de tillbaka och släppte uppföljaren Dying To Say This To You som blev en succé det med. Jag såg dem då också på Tavastia och samma kaxighet var där men också en säkrare scennärvaro kunde skådas.

I våras släpptes skivan Crossing The Rubicon som har fått ett fint mottagande av både kritiker och fans. Men först nu fick vi i Finland ta emot bandet på deras allra sista spelning på världsturnén. Redan när förbandet Matt & Kim spelade så låg det nåt elektriskt i luften. Jag var lite skeptisk till publiken som mestadels bestod av 18 - 21 åringar som nog inte direkt var med under början av bandets karriär men se där hade jag fel uppfattning. Stämningen var galet bra! De klassiska orden om att det var den bästa publiken under hela turnén kanske inte var helt fel ändå. Hela lokalen gungade i takt med hit efter hit. Till och med sångerskan Maja Ivarsson såg stundtals helt tagen ut av hur väl publiken sjöng med och klappade i takt. The Sounds bjöd på en salig blandning från alla tre skivor i en perfekt låtlista och det märktes tydligt att bandet hade fått kött på benen under alla dessa år av turnerande. Borta var den lilla osäkerhet och den var ersatt med pondus, varierande bra låtar och stort självförtroende. The Sounds har definitivt hittat hem nu. Hem till toppen av liveband som spelar musik i världsklass.