Petskis

Åre 09: The Story

Publicerad 2009-03-03 16:34:36 i Allmänt,

Detta är storyn om resan till grannlandet i väst och de dagar vi spenderade där. Klicka på bilderna för att få dem större.

14.2

Klockan är lite före åtta på kvällen när JM och MH hämtar upp mig från R i Åbo. En sista koll på packningen som ser onödigt stor ut och jag är på väg på vad som ska bli årets bästa händelse. Vi checkar in i hamnen som är full med andra vintersemesterfirare. Minst 50 % av alla bilister har skidbox på taket och väl inne på båten talas det högt om förra årets skidresor bland resenärerna. Maten på buffén smakar som den brukar och vi äter i ett lugnt tempo medan båten glider genom Åbo skärgård. Drycker i varierande smaker inhandlas på Tax-Freen. Kvällens underhållning får trubaduren stå för men vi bestämmer snabbt att det är bäst att gå och sova någolunda tidigt med tanke på morgondagens långa bilfärd.

  

15.2

Vaknar kl. 06.00 efter att ha sovit rätt dåligt. Vad är det för väder ute? Var ska vi möta upp Ålänningarna i Svergie? Kommer jag att få köra bil i Sverige? Dessa frågor ploppar upp från ett morgontrött huvud. Ut från båten i ett halvmörkt Stockholm med GPS:en programmerad på Åre. Måste säga att åka bil ut från båten är ett bra sätt för att slippa jobbiga terminalköer. Vi möter upp Ålänningarna JS & JF utanför terminalen och börjar våra 650 km mot Åre. Till mina medresenärers stora förtjusning så har jag förberett en frågesport om några av städerna vi passerar och ska till under resan. Försöker sova nåt under resans första timmar och det lyckas också. I ett skede stannar vi på ett litet café nånstans som jag fortfarande inte har en susning om var det var. Det jag däremot lade märke till var snömängden som såg lovande ut redan här. Efter ett halvdåligt beslut om att köra en genväg så hamnar vi så småningom i ett litet samhälle som heter Stöde. Där käkar vi god pizza tillsammans med ett gäng andra finnar som verkligen beter sig som finnar gör utomlands. Ett stopp i Östersund på Lidl och Willys gör så att vi har mat i några dagar framöver och nu har vi bara 100 km kvar till Åre så jag ber om att få sitta fram för att kolla in vyerna när vi närmar oss. Väl framme i Tegefjäll får vi våra stugnycklar men tyvärr hinner vi inte få ut våra skidor denna dag. Stugan visar sig vara på ett perfekt ställe nära liftar och butik och dessutom verkar det vara bara finska bilar utanför. Barnfamiljer ockuperar de andra lägenheterna och jag funderar en sekund över om de kommer störa sig på att ett gäng ungdomar ska bo granne med dem. Det hinner inte gå länge före vi gör ett intryck på dem genom att låna en vinöppnare. JM & MH har tagit med rostbiff från hemlandet och det passar perfekt som ankomstmiddag. En pokerturnering senare så ligger jag i min säng och drömmer om kommande äventyr.

  

16.2

Första skiddagen vaknar jag halv nio och knäpper på TV:n där Hedi från TV Åre presenterar vädret. Halvklart och minus 12 grader utlovas. Vi bestämmer oss för att testa Tegefjälls och Duveds backar så här på första dagen. Nu gäller det bara att få ut hyrskidorna och liftkorten. Problemet är bara att några hundra andra gäster också ska ha skidor och liftkort. Det tar oss en timme före vi kan stå på skidorna och bege oss upp i liftsystemet. Då har vi hunnit med att se ytterligare bevis på att Finnar beter sig dåligt och på att Österbottningar kan vara så pass godhjärtade att de ställer upp som skidlärare åt Engelsmän då det har skett misstag i Skistars bokningar. Redan vid första åket så har jag uppnått en milstolpe som inte var så svår att nå, nämligen åka i en bättre backe än vad jag gjort tidigare i mitt liv. Efter några åk tar vi oss mot Duved via Englandsliften. Upp med mysiga 6-stolsliften i Duved som har både varma bänkar samt vindskydd. Vi käkar en mysig lunch i backen medan solen gassar på. Några åk i Duved och ett cafébesök innehållande fyra plättar senare så är vi tillbaka i Tegefjäll och vår stuga. Det visar sig att alla är mer eller mindre trötta så vi sover en timme före vi tar tag i matlagningen.

        

17.2

Stiger upp lite för sent och efter en busstur till Åre tar vi kabinbanan upp mot toppen. Fantastiska vyer och underbar natur är bara förnamnet. Vi splittrar på oss så jag och tjejerna tar en blå backe ner medan killarna tar en rödsvart backe. På nåt vis guidar jag oss lite fel så vi hamnar nästan ända ner till Ullådalen men hittar ändå ner mot Åre och VM 8:an igen. En smått sagolik tur på 6.5 km blev det i ett åk ändå. Sveriges så kallade "bästa" pist Gästrappet testas i några åk men är en besvikelse då det är alldeles uppkört och isigt. Lunch på VM platån före vi styr mot Stjärnbacken och VM 6:ans lift där vi åker resten av dagen. Resans första After-Ski utförs på Fjällgården dit vi tar oss med Åres äldsta lift. Mysigt men dyrt är betyget. Dagen avslutas med middag i stugan.

     
     

18.2

Nu har det börjat snöa och några av oss bestämmer att vi vill åka till Björnens skidområde idag. Sagt och gjort så tar vi bilen in till Åre centrum och upp på berget för att förflytta oss via en del liftar och pister mot Björnen. VM 6:an, Tottliften och Björnliften samt en del transportbackar så är vi framme. Vägen dit känns lite som längdåkning ibland då det inte är nån lutning och man hamnar staka sig fram men framme belönas vi med mat på mysiga Carins Krog. Pasta Bolognese med en Cola blir det för min del. Förbergsliftens backar testas före vi tar oss tillbaka mot Åre igen. Möter upp de andra i Åre där vi strosar runt i butikerna en stund före vi tar oss tillbaka till stugan. Kvällens mat äts sen på O'Leary's där vi även ser Man Utd vinna med 3 - 0 över Fulham. Paul Scholes passar sönder Fulhamförsvaret och gör själv en balja.

     

19.2

Mera snö idag och vi tar oss in till Åre för att köra lite i Rödkullen samt Gästrappet och Lundsrappet. Blåsigt värre så nån vidare skön åkning är det inte. Desto skönare i Rödkullens värmestuga och på After-Skin på The Black Sheep efteråt. Bekanta släktingar skådas och får till och med stå på scenen var den annars utmärkte trubaduren underhöll. I stugan spelas sen familjespel i form av Cranium. Av nån anledning så utnämndes JM till kapten över det andra laget och vi vet ju alla hur det slutade.

     

20.2

Ännu mera snö så lite åkning i Tegefjäll samt Duved passar bra. Trots att det har varit sportlovsvecka så har det inte på nåt sätt varit trångt i backarna vilket jag trodde det skulle vara. Uppkört blir det dock överallt men det går att hitta fin snö bara man tar sig lite utåt. Jag kör en egen utflykt mot Fjällvallsliften och dess backar. Hittar lite orörd snö som jag är helt lyrisk över samt en mysig caféstuga som tyvärr är stängd när jag kommer fram. På kvällens bestämmer vi oss för att äta ute så restaurang Oliven blir bra med sina trevliga servitörer. Sen är det meningen att vi ska kolla in nattlivet på någon av stadens nattklubbar men bestämmer oss i sista stund att inte gå ut. Det får bli till nästa gång jag besöker platsen.

  
  

21.2

Sista skiddagen bjuder på bra skidåkning och solen vill så gärna titta fram bland molnen men lyckas inte riktigt. Vi åker i Duved och Tegefjäll och jag avslutar min åkning för semestern med Fjällvallsliftens backar. Lyckas också med att vurpa för första och sista gången på resan. Tillbaka i stugan blir det städning samt matlagning.

     

22.2

Vi startar redan 07.15 för att hinna få några timmar shopping och för att se på fotboll i Stockholm. Jag känner att nånting inte är rätt med mig och börjar frysa och skaka i baksätet på vägen ner. Tar två burana för att alls orka gå nåt i Stockholm där jag äter lunch samt shoppar ett par byxor och en T-shirt. Båtresan hem är en plåga då jag känner att jag har feber och det börjar gunga kraftigt.

23.2

Efter en natt med alltför lite sömn så är det skönt att vara tillbaka i Åbo igen och jag bäddar direkt ner mig hos R som passar upp mig lite för mycket men som är glad att jag är tillbaka med alla ben i behåll. Är otroligt glad att jag fick vara frisk tills vi åkte hem. I sömnen planerar jag redan nästa års resa...

Mina favoritpister i Åre:


1. I princip var hela Duvedområdet jättebra men om jag fick välja var jag tog mig ner så var det nog Paradisbacken väst och vidare ner för Skistarbacken som var min favoritpist.


2. Bergesvängen erbjöd fantastisk utsikt mot Åredalen och här fanns även orörd snö långt in på eftermiddagen. Sen var det bara att glida ner med Tegevägen och Tegesvängen när man kände sig klar.


3. 6.5 km:s åket från toppen ner via Långsvängen var magiskt vackert just den dag vi åkte.

Till sist vill jag sätta mina plus och minus på resan:

+ Bra varierande backar med massa snö.
+ Skön atmosfär i byn och bland människorna.
+ Solen de två första dagarna.

- Att vi inte besökte toppstugan de dagar det var fint.
- Bussarna som åkte mellan skidområdena var proppfull och folk tog vilka skidor de tyckte liknade deras.
- Borde ha stigit upp tidigare varje dag då vi inte alls festade så mycket.


Tack till alla medresenärer som gjorde detta möjligt och jag hoppas verkligen det blir en resa även nästa år!

Kommentarer

Postat av: Ose

Publicerad 2009-03-03 21:47:01

"och nu har vi bara 100 km kvar till Åre så jag ber om att få sitta fram för att kolla in vyerna när vi närmar oss." Det var värt att läsa igenom hela texten bara för denna mening!

Postat av: din vän språkpolisen

Publicerad 2009-03-04 20:46:18

trevlig läsning hördudu. :)

Att möta upp är dock inte det samma som att möta någon/mötas.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela