Petskis

Skivrecension

Publicerad 2009-11-10 14:43:31 i Allmänt,



Kent - Röd

Betyg: p p p p p

När Kent släppte Tillbaka Till Samtiden för två år sen så höjde många på ögonbrynen, även undertecknad. Varför skulle detta rockband bli ett svenskt Depeche Mode och fastna i ett elektroniskt sound? Kommer liveframträdandena att se ut som Kraftwerk med en massa synthar? Svaret då var att det fortfarande låter som Kent, både på skiva och live. Denna gång var jag inte ens nervös för att Röd skulle låta märkligt. När låtarna har konstiga men ändå briljanta namn som Taxmannen, Svarta Linjer och Töntarna så vet man att det kommer bli toppen. Säga vad man vill om Jocke Berg men texter som både berör och upprör kan han leverera i mångfald. Röd andas mycket grå storstadsdisco eller en regnig dag på en lång motorväg. Trots att texterna är bitvis gråa och bittra så är melodierna helt fantastiska. Skivan är inspelad i legendariska Hansa studion i Berlin där även David Bowie, U2 och Depeche Mode har spelat in klassiska skivor. Om detta kommer bli en framtida klassiker får bli osagt men för mig är det här bland det bästa Kent har gjort.

Bästa låt: Sjukhus

Låtlistan och tankar kring den.

1. 18:29-4
Psalmsång och inget mer. Inspelad i en kyrka med en stor kör. Ingen vits att spekulera i varför denna låt är med som öppningsspår.

Utdrag ur texten:
Ett helt hav normala människor sjunger med
Men även hundratusen röster kan ha fel

2. Taxmannen
Mörk storstadsdisco som låter lite Pet Shop Boys. Perfekt bilmusik.

Utdrag ur texten:
Du vet inte var jag varit
Du vet inte vem jag är
Vet du alls vem du varit?
Vet du ens vem du är?
Älskling, det är livet

3. Krossa Allt
Nintendospel möter en synth. Lägg till en svängig melodi och en melankolisk text så har du denna låt i ett nötskal.

Utdrag ur texten:
Bygg något vackert eller krossa allt

4. Hjärta
Akustisk gitarr och stråkar. En vacker ballad på många sätt. Växer ju mer man lyssnar på den.

Utdrag ur texten:
När det strålar från mitt hjärta
Som en motorväg av ljus


5. Sjukhus
En liten personlig favorit på skivan. Börjar lugnt som stråkballad för att sen ta tempo och bara blomma ut i en alldeles fantastisk kaskad av synthrock.

Utdrag ur texten:
Dom skriker ditt namn just när regnet träffar fönstren
Och en ond vind skakar träden, tambourine shakers av döda löv


6. Vals För Satan (Din Vän Pessimisten)
Den mest anmärkningsvärda låttiteln har också den bästa refrängen på hela skivan. Om inte det momentet lyfter taket på kommande livespelningar så vet jag inte vad som ska göra det. Kentmagi när det är som bäst.

Utdrag ur texten:
Om jag hade lite kraft kvar att ge dig
Om jag hade lite hjärta att dela med mig
Om jag hade lite kärlek så var den till dig


7. Idioter
Mullrande beats, gitarrer och en vacker samt sorgsen melodi. En poppig låt som väl kan bli en radiohit. Låter lite som nåt från Vapen & Ammunition skivan.

Utdrag ur texten:
Var var du när dom dömde mig?
Var var du när jag tog mitt straff?
Du som alltid har försvarat idioter


8. Svarta Linjer
Sången byggs upp lager för lager. Lite visslingssynth som liknar låten Dom Andra.

Utdrag ur texten:
Vi ljuger som små barn

9. Ensamheten
Även här börjar det lugnt med akustisk gitarr för att sen bölja ut i dunka dunka musik. En blandning mellan Den Döda Vinkeln och Berlin.

Utdrag ur texten:
Stan förblöder, allt är stängt
Du pratar jobb, jag längtar hem igen


10. Töntarna
Första singeln som växte fram till en riktigt bra låt. En dyster elektronisk melodi med en stark refräng.

Utdrag ur texten:
När det bjöds på festerna
Var jag aldrig bjuden in
Du föll isär inför gästerna
Jag byggde upp dig bit för bit igen


11. Det Finns Inga Ord
Det finns faktiskt ord i denna låt som avslutar skivan. Och vilka ord sen. Briljant text som vanligt när det gäller en sista låt. Alla som har lyssnat på Kent tidigare vet att Kents sista låt på skivorna brukar vara nåt alldeles extra. Så även denna gång.

Utdrag ur texten:
Det här är Sverige, snälla gråt när ingen ser

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela