Petskis

Läst i tidningen

Publicerad 2010-12-31 16:21:35 i Allmänt,

Kan inte riktigt släppa den artikel som publicerades i Tisdagens Västra Nyland om Juldagen på Affes. Läste ni den? En del av er kanske inte har västis så här kommer några rader från texten som är skriven av Benjamin Knopman.


"Kön är en oformlig massa av färger, kulörer och nyanser. Likt en tusenfoting med svåra balansproblem svajar den än hit, än dit. I det mullrande infernot står byggarbetare, sjukskötare och framtida filosofie doktorer - samtliga sprakande av såväl fnittrig förväntan som lustfylld längtan efter något mer. De vill ha kärlek. De vill ha dans. De vill ha något som tar dem någonstans. Och inatt kan vad som helst hända."

"Jag låter de sista dropparna av min gyllenskimrande long drink sippra ner längs flimmerhåren i halsen."

"Och mitt huvud snurrar. Folkhavet myllrar - kroppar rör sig spasmodiskt, tungor flätas samman och fingar letar sig mot förbjudna platser."

"En hand sluter sig kring min högra skinka. Smeksamt vandrar den upp längs den rundnätta fastheten, som jag skoningslöst härdat under tusentals kilometer av löpträning."

"Janne läppjar på sitt glas, förvandlar Ramlösa till vin."

"Det är jaktsäsong men jägarna letar inte efter evig kärlek. De vill ha snabba kickar, okomplicerade utbyten av kroppsvätskor som lätt kan duschas bort dagen efter."

"Jag kommer på mig själv med att hata. Jag hatar de flödande höftrörelserna, de menande blickarna och de hjärndöda kåthetsflinen. Jag hatar människorna som bara lever i nuet, som inte använder sina hjärnor. Som är slavar under intelligensbefriande impulser. Det här är min ras, tänker jag. Det här är min jävla ras."


Så här håller det på i hela texten och genast undrar man ju en hel del saker. För det första, har denna text godkänts av någon på Västis före publicering? Passar överhuvudtaget en sån här text i tidningen som jag tror för det mesta har läsare som är 50+? Eller är detta en kupp av tidningen för att locka yngre läsare? Är denne Benjamin drogpåverkad eller bara annars flummig hela tiden? Hör detta till kategorin "full på jobbet"? Helt klart är i alla fall att han är ett kent fan för han citerar kent texter under minst fem tillfällen i texten. Till och med jag som gillar kent rätt mycket, blir riktigt stressad över detta. Tror kanske Benjamin att han eventuellt är den nya Marcus Birro och att detta är hans stora chans att dra på utav bara helvete med denna text? Som ni märker så är frågorna väldigt många och om nån har bra svar så är det bara att komma fram med dem. En sak är i alla fall jag säker på och det är att det verkar ha varit bättre på Affes på juldagen än vad det var på Ekenäskrogarna.

Kommentarer

Postat av: Lotta

Publicerad 2011-01-03 11:03:25

Haha, kunde inte ha sagt det bättre! Jag kan inte heller sluta fundera på vad det var som hände egentligen? Och varför får denna Knopman fortsätta med såna här texter, hittas ju varannan dag i VN?

Postat av: Benjamin

Publicerad 2011-01-03 21:35:04

Det är ju beklagligt att ni inte uppskattar mina försök att förnya den finlandssvenska nyhetsjournalistiken.



Men det gör inget.



Jag tycker om er ändå.

Postat av: arska

Publicerad 2011-01-03 21:38:09

bra att nån livar upp en så tråkig tidning för en gångs skull, gillar Knopmans texter de är ju roliga.

Att bli upprörd över hur nån skriver en artikel måste vara det mest komiska jag sett.

Så ni i medelålderskrisen borde ta och se lite ljusare på saker och ting istället för att fösöka styra hur och om vad journalister skriver.

Postat av: Benjamin

Publicerad 2011-01-03 21:49:42

(Fast lite konstigt är det att ni förutsätter att tidningens läsare automatiskt måste serveras texter som är anpassade för en 50+-publik.)

Postat av: Emilia

Publicerad 2011-01-03 22:02:55

Arska: Det är väl helt naturligt att reagera på en artikel som sticker ut om man är det allra minsta språkmedveten? Artikeln må liva upp, men kanske inte Västismaterial trots det?



Hälsar en som definitivt inte nått medelåldern än.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela