Petskis

År 2009

Publicerad 2010-01-01 22:04:04 i Allmänt,

Dags att blicka tillbaka över år 2009 och se vad som egentligen hände. Här är en kort sammanfattning.

Januari

Året började på en vindsvåning med vy över Ekenäs och alla raketer som sköts. Början på nya året var kallt som tusan och det blev två skridskoturer på grabbskog träsk i ett fantastiskt vinterväder. Det var väl tyvärr det enda vinterväder som skådades här nere i södra Finland. Det bästa som hände i januari var nog ändå att kärleken kom och hälsade på och fortfarande bor kvar hos mig. I Ekenäs hade man problem med bakterier i vattnet och dricksvattnet smakade klor under en längre tid. Vi vann futsalturneringen i bollhallen med grabbarna och jag gjorde ett av våra 24 mål. I januari drog jag också ut min första av fyra visdomständer. Ja det hände en hel del i januari må jag säga.



Februari

I februari led jag av värk i benen och kunde inte springa ordentligt. Det fixade min privata massör på ett bra sätt och jag var snabbt på benen igen. Vi hade inbrott i butiken av en kille som inte var speciellt smart eller nykter. Jag gjorde en efterlängtad resa till härliga Åre i svenska fjällen där jag och några vänner tillbringade en vecka med skidåkning. När jag kom tillbaka till Finland så blev jag sjuk i feber i en vecka men det gick ingen nöd på mig för jag blev väl uppassad av min älskling.



Mars

Sveriges kronprinsessa Victoria förlovade sig med sin Daniel och hela Sverige talade bröllop i flera veckor. Jag firade min födelsedag ett halvår för sent och somnade på min egen fest. Malena Ernman vann svenska melodifestivalen och alla snackade om hur bra folket röstat. Vi hade en friluftsdag med jobbet på en spa anläggning och jag vann en miniatyr formel-1 bil som jag fortfarande inte har använt. Vi åkte till Stockholm med Rebecca på en mysig kryssning. Rebecca ville gå i butiker och se på mysiga gränder i gamla stan men jag ville gå på fiskemässan.



April

Jag började orienteringssäsongen med en halvdålig tid på en 2.5 km bana. Påsken firades med sedvanlig basar på slottsbacken och vappen firades med grillning i Österby.



Maj

Ryssland vann ishockey-VM och Finland blev väl typ 5:e eller nåt. Norges Alexander Rybak vann Eurovision Song Contest med sin Fairytale och det tog inte länge före alla tröttnade på att höra den spelas i radion. Måndagsfotbollen drog igång men deltagarna fattades och så var det typ hela sommaren. Man Utd vann ligan igen men förlorade dock rättvsist Champions League finalen mot suveräna Barcelona. Sista helgen i maj bjöd på sommarväder och det blev en båttur till stranden samt ett studentkalas i Karis.



Juni

Jag var ordningsvakt under kanontian i Ekenäs som sprangs i ett kanondåligt väder. Jag drog upp vad som skulle bli årets största gädda på 2.9 kg. Pittsburgh Penguins vann Stanley Cup med unge kaptenen Sidney Crosby i spetsen. The King of Pop dog i sitt hem endast 50 år gammal och en hel värld sörjde.



Juli

Michael Owen skrev på för Man Utd och Liverpoolfansen skrattade eller grät. Cristiano Ronaldo skrev på för Real Madrid och jag jublade. Jag och Rebecca firade 6 månader tillsammans med middag på Bossa Nova. Semestern började med att gå på Lurens sommarteater och se Pelle Svanslös samt besöka Fiskars.



Augusti

Diggiloo upplevdes på Bossa Novas gräsplan och stämningen var på topp trots det lilla regn som föll. Lappvik stranden fick sig några besök när solen råkade titta fram. Underbara Parga besöktes med Rebecca och vill föll pladask för den lilla staden i västra Grekland. En vecka med 35 grader, sol och bad samt härlig mat gjorde denna resa till den bästa någonsin. Semestern tog slut och jag var tillbaka på jobbet. Sommaren tog lite slut där och det blev aldrig så där supervarmt efter det. Premier Leagu drog igång igen och det var trevligt.



September

Jag uppvaktade Rebecca på hennes födelsedag med blommor och gåvor fyllde själv 28 år och kände mig jättegammal. Höstmarknaden i Ekenäs besöktes som vanligt och där fanns samma gamla skräp som för tio år sen. De flesta TV-serierna drog igång i USA och jag satt som klistrad och följde med. Hela befolkningen på vår planet var rädda för svininfluensan som inte riktigt blev så farlig som man trodde.



Oktober

OK Raseborg stod värd för Natt-FM och jag stirrade på datorskärmarna där deltagarna ploppade upp en efter en. Det regnade något alldeles fruktansvärt mycket den helgen. Det gjorde det förresten hela oktober och november. Ekenäs BB var ett hett ämne och några finnar i Helsingfors beslöt att stänga hela förlossningsavdelningen från och med nästa sommar. EIF avslutade fotbollssäsongen hyfsat och blev åttonde i tabellen. Jag besökte Sippan för första gången och åt den godaste kycklingrätten nånsin. Tog upp båten en kall dag när isen hade lagt ett tunt lager på sjön.



November

Kent släppte sin skiva Röd och jag gillade skarpt vad jag hörde. Bokade snabbt in två konsertbesök till nästa år. Jag började planera och förverkliga skyltfönstrena i butiken som blev en succé.



December

Erik vann svenska Idol och tvåa blev Calle. Jag gick på en lysande The Sounds konsert med Rebecca. Passligt en vecka före jul började det snöa kraftigt och snön är fortfarande kvar. Firade jul i Karis och fick som vanligt fina julklappar. Åkte pulkka på lappvik strandens sluttningar i ett härligt vinterväder. Avslutade året på exakt samma plats där det började, på en vindsvåning i Ekenäs. Med ett undantag. Jag var inte ensam bland alla par, jag hade också någon att kyssa på tolvslaget.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela