Petskis

Greklandsresan i bilder

Publicerad 2010-09-10 00:06:39 i Allmänt,

Meltemi Apartments, vårt enkla boende under semesterveckan.

Väldigt enkelt men också väldigt billigt.

Ingen direkt havsutsikt från balkongen men väl en stor palm som förvisso gjorde så att trafiken på gatan kändes mera acceptabel. Som sagt, väldigt billigt.

Vi bodde som tidigare berättats i staden Pigadia som är huvudstaden på ön Karpathos. Öns landskap liknar Kreta rätt mycket, väldigt torrt och bergigt.

Notera den runda hamnen med alla restauranger.

Mysiga små gator hör väl också Grekland till. Detta är torget i staden.

Stadens busstation såg lite...ööö...sliten ut eller nåt... Det är alltså byggnaden med rött tak som är busstationen. Bussen har också varit med om mycket.

Stor strand intill staden som dög bra för några dopp.

En dag åkte vi på utflykt med en båt som tog oss till den lilla hamnstaden Diafani.

Tur så var det inte denna lilla båt vi åkte med för det blåste på rätt bra på och runt ön.

Från Diafani tog vi bussen upp till den lilla bergsbyn Olymbos där invånarna levde lite enklare.

Vi fick en guidad tur i byn med Apolloguiden Lisa som lät oss fotografera utsikten från ett par hundra meters höjd.

..och Rebecca blev vän med en lokal liten tant som väldigt gärna ville sälja dukar till både bord och huvud.

Tillbaka i stan försökte jag ta fina artistiska bilder på vågstänket mot stenarna.

På kvällarna åt vi goda middagar som denna utsökta fiskrätt.

..och smällde i oss "små" portioner av dessert.

Inte ens denna påflugne inkastare vid namn Mike kunde få oss på dåligt humör. Synd bara så kan inte vissa människor hantera en digitalkamera och knäppa en tillräckligt skarp bild.

Två av dagarna hyrde vi detta fordon. En liten stackars bil som knapp orkade upp för serpentinvägarna på ön.

Utsikten var mestadels helt fantastisk. Här nere ser man stranden som röstades fram till medelhavets bästa för några år sen.

Apella beach från en annan vinkel.

Stranden hade det absolut klaraste vatten man kan tänka sig. Otroligt klart och fint var det.

Stranden vid Lefkos på öns västra sida.

Vår favoritstrand på ön blev nog ändå Achata.

Allt som allt så var vi väldigt nöjda med hela resan i detta land som har så mycket för alla!