Petskis

Lördagen den 9.7.2011

Publicerad 2011-07-09 23:34:19 i Allmänt,

Denna lördag har inte varit fattig på aktiviteter. Fullt upp från morgon till kväll.

Började dagen med att åka ut med lilla sjöräddningsbåten till Skedöfladan för att hjälpa ett par som hade problem med motorn på sin båt. Kanske inte har berättat men jag är ju numera medlem i Ekenäs Sjöräddningssällskap. Fast egentligen så har jag ännu inte gått grundkursen för att få vara med "på riktigt" så först efter det kan jag titulera mig sjöräddare.

Har också varit upp till Karis och Svartå för att hälsa på föräldrar. Skönt att åka bil när det är panikvarmt inne i lägenheten.

Sen har jag varit och simmat för första gången i år och det skedde i Grabbskog träsket. Det tog ändå några minuter att doppa sig för jag tyckte att det kunde ha varit lite varmare i vattnet. Mitt simsällskap, läs R, tyckte förstås annorlunda och plaskade glatt på utan att frysa.

Efter det tog vi oss till nyöppnade Pizzeria Papino i Formishuset och avnjöt en god pizza. Ingen större skillnad från gamla pizzerian som låg där.

Mätta och belåtna stack vi sedan ut med båten för att testa nya fiskelinan och de nya jiggarna. Stor abborre skulle dras upp men...



5.10 kg gädda tyckte annat och smackade på min lilla blåvita jigg. En kul kamp må jag säga. Gäddan drog ut lina några gånger innan jag lugnt håvade in den. En annan som inte var lika förtjust över min fångst var Rebecca som mest satt och gömde sig bakom styrpulpeten på båten när jag pyrkade med fisken. Jag må då säga att jag var värd att dra upp en godkänd firre med tanke på hur många gånger jag varit ute i år redan. Notera också att turtröjan är på.



Strax ovanför Bockbodaholmarna utspelades sen en annan kamp om att sätta tillbaka den fina gäddan. Stackarn blev lite trött och ville inte riktigt simma iväg utan sjönk till botten och jag hamnade lirka upp den från tre meters djup för att sen hålla den vid båten tills den kvicknade till och simmade iväg. Det tog längre än själva drillandet av fisken men det var det värt.

Nu avnjuter jag några goda jordgubbar tillsammans med ett gott vin och det är ett perfekt sätt att avsluta en sån här dag på!

Kommentarer

Postat av: KWI

Publicerad 2011-07-11 21:11:10

Buono, perfetto som en italienare skulle ha sagt . Och inte kunnat uttrycka sej bättre.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela