Petskis

10-åringen som gjorde en Northug

Publicerad 2011-03-19 12:18:04 i Allmänt,

Gårdagens skidtävlingar var en succé för egen del och för det fantastiska skidväder som bjöds på igår. Jag vill bara ta upp några saker som jag satt och tänkte på under tävlingarna.

Tävlingarna var alltså menade för Finlandssvenska skolor från hela landet för lågstadier, högstadier och andra stadiets studerande. Trots detta så tycker jag personligen att deltagarantalet inte alls var något stort. Tvärtom så är 130 tävlande en rätt dålig siffra om man tänker på hur många elever i svenskspråkiga skolor det finns. Tydligen så är skidning en idrott som inte intresserar så väldigt många nuförtiden. Om jag inte minns fel nu så har jag för mig att när jag gick i lågstadiet och det ordnades skidtävlingar för endast vår skola så var minnsann nästan alla ute i spåren, oberoende talang och skicklighet. Nu fick mina gamla skolor inte ens ihop till ett tremanna stafettlag och då ska man tänka att de skolorna bor närmast skidspåren av alla skolor som fick delta. Att komma hela vägen från pampas för att få skida i åtta minuter kanske inte skulle ha varit så kul men man skulle ju i alla fall inte ha behövt gå på några lektioner den dagen. Av alla högstadieskolor så hade man endast fått ihop två flicklag och fyra pojklag. AV ALLA FINLANDSSVENSKA SKOLOR I HELA LANDET! Hur dåligt är inte det?

När jag blir förälder så ska det minsann skidas både på längden och nerför i våran familj. Nu verkar det mest som om dagens ungdomar sitter inne framför ett TV-spel när det ska idrottas. Kul att se igår var nog ändå killen som tog sitt lag till seger i lågstadiestafetten. Han gjorde ungefär som Northug på VM, förnedrade de andra lagen genom att göra en piruett före mållinjen. Lite onödigt bara eftersom det lag som blev tvåa fortfarande var ute i skogen och inte såg målgången...

Kommentarer

Postat av: There´s an elephant in the room..

Publicerad 2011-03-22 16:05:42

Har du några "utedagar spenderade inomhus framför datorn som ung" i skåpet?



Du var kanske inte vildmarkskillen personifierad när du var 11 år själv, men annars håller jag med om analysen!

Postat av: There's an incredible big elephant in the room, swinging an axe in a glass boutique...

Publicerad 2011-03-23 20:38:51

Enough said...

Postat av: Petski

Publicerad 2011-03-23 21:55:02

Ja må då ändå säga att jag var ganska mycket ute när jag gick i lågstadiet. Jag å Greggi va ju ut och skida i brankkisskogen var och varannan dag efter skole. De va sen senare som jag hitta datorn och blev lite mera "innemänniska".

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela